search

CENZURA WOBEC PROZY "NOWOCZESNEJ". 1956–1965 - Kajetan Mojsak

15,75 zł
Brutto
Autora interesuje nie tyle wpływ cenzury na ostateczny kształt tekstu i jego funkcjonowanie w obiegu społecznym, ile cenzorskie założenia estetyczno- światopoglądowe oraz konfrontacje ideologiczno-estetyczne z autorami, prowadzące do takich a nie innych decyzji urzędników GUKPPiW.
Ilość

  Polityka bezpieczeństwa

jest zgodna: z Rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r., z Ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta i Kodeksem cywilnym.

  Zasady dostawy

Koszt wysyłki od 12,90. Przy zakupie za co najmniej 130 zł wysyłka gratis. Możliwy odbiór osobisty

  Zasady zwrotu

Jeśli zamówione egzemplarze są uszkodzone lub wadliwe, Klient ma prawo do zwrotu towaru na nasz koszt. Towar bez wad Klient ma prawo zwrócić na swój koszt w terminie do 28 dni od dnia zakupu, pod warunkiem, że o swoim zamiarze poinformuje w ciągu 14 dni.

seria: Badania Filologiczne nad cenzurą PRL

Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2016
Oprawa: twarda
Liczba stron: 262
ISBN: 978-83-65573-40-7

Tematem tej książki jest zderzenie reguł rządzących cenzorską wizją literatury i tych, które leżały u podstaw literatury „nowoczesnej”. Interesuje mnie przede wszystkim ta płaszczyzna zderzenia między cenzurą i literacką „nowoczesnością”, na której poetyka przecina się z polityką, a więc m.in. formy literackie, które rozwijały się pod wpływem samego istnienia cenzury (proza paraboliczna, pozwalająca łączyć znaczenia „uniwersalne” z aktualnymi treściami społeczno-politycznymi) i kwestie języka ezopowego. Przedmiotem zainteresowania jest tu nie tylko wpływ cenzury na kształt tekstu i jego funkcjonowanie w obiegu społecznym, ale także jej założenia estetyczno-światopoglądowe: cenzorskie uzasadnienia decyzji, konfrontacje ideologiczne i estetyczne z ocenianymi tekstami. Staram się uchwycić również proces, obejmujący poszerzanie tolerancji w stosunku do literatury ideowo obcej lub obojętnej, przy jednoczesnym stopniowym rozmywaniu się wyjściowych założeń ideowych, społeczno-politycznych i wychowawczych urzędu cenzury. Przyjmuję taki punkt widzenia, z którego można próbować zrozumieć zjawisko cenzury w jego specyfice i uwarunkowaniach historycznych, ideologicznych i pragmatycznych, by odtworzyć skomplikowany układ sił i napięć w ówczesnym życiu kulturalnym. (z Wprowadzenia)
Cenzura wobec prozy „nowoczesnej”. 1956–1965 stanowi rodzaj problemowej monografii cenzorskiej recepcji prozy w badanym okresie. Analiza cenzorskich strategii odbiorczych prowadzona jest w niej z „wewnętrznego” punktu widzenia, co prowadzi do naukowo owocnych rezultatów. Autora interesuje nie tyle wpływ cenzury na ostateczny kształt tekstu i jego funkcjonowanie w obiegu społecznym, ile cenzorskie założenia estetyczno- światopoglądowe oraz konfrontacje ideologiczno-estetyczne z autorami, prowadzące do takich a nie innych decyzji urzędników GUKPPiW. […] Szerokie spectrum przytaczanych i omawianych materiałów pozwala na wielostronny ogląd badanego problemu. […] Na podkreślenie bezwzględnie zasługuje fakt, że Kajetan Mojsak dokonuje także twórczej konceptualizacji badanej problematyki, co w konsekwencji prowadzi do stworzenia przez niego samodzielnej i oryginalnej typologii cenzorskich strategii… […] Książka Kajetana Mojsaka została zrealizowana na wysokim poziomie profesjonalnego warsztatu, o czym świadczą: jakość i kompletność kwerendy, rzetelność i wnikliwość w podejściu do materiałów cenzorskich, filologiczna staranność oraz umiejętność osadzenia badanego problemu w szerokim kontekście polityczno-kulturowym. Na podkreślenie zasługuje również fakt, iż recenzowana pozycja ma interdyscyplinarny charakter i sytuuje się na pograniczu wielu dziedzin, przez co może być cenną i wartościową lekturą nie tylko dla literaturoznawców, ale i dla historyków oraz socjologów. (dr hab. Joanna Hobot-Marcinek)
5 egz.
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.