search

DOBRY ADRES. Dramaty - Władysław Zawistowski

23,52 zł
Brutto
Wybór i wstęp Zbigniew Majchrowski
Opracowanie tekstów Anna Szymonik
Ilość

  Polityka bezpieczeństwa

jest zgodna: z Rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r., z Ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta i Kodeksem cywilnym.

  Zasady dostawy UWAGA: Z POWODU URLOPU WSZYSTKIE ZAMÓWIENIA BĘDĄ REALIZOWANE PO 22 MAJA 2024 R.

Koszt wysyłki od 12,90. Przy zakupie za co najmniej 130 zł wysyłka gratis. Możliwy odbiór osobisty

  Zasady zwrotu

Jeśli zamówione egzemplarze są uszkodzone lub wadliwe, Klient ma prawo do zwrotu towaru na nasz koszt. Towar bez wad Klient ma prawo zwrócić na swój koszt w terminie do 28 dni od dnia zakupu, pod warunkiem, że o swoim zamiarze poinformuje w ciągu 14 dni.

Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2022
Oprawa: twarda, obwoluta
Liczba stron: 519
ISBN: 978-83-66898-36-3
Władysław Zawistowski (ur. 1954) stale podąża śladem dynamicznych przemian społecznych, reaguje na kolejne projekty życia zbiorowego w dobie przebudowy, mierzy się z dominującymi modelami kultury. Pierwszymi sztukami wpisywał się w teatr aluzji jako zastępczą formę porozumienia w czasach PRL-u; w Wysockim korzystał z kodu historycznego, by opisać współczesną zbiorową depresję w okresie stanu wojennego, a jego konsekwencje przedstawił w epicko skonstruowanym dramacie Stąd do Ameryki. Z kolei Dobry adres daje wyraz zagubieniu w świecie, który w procesie transformacji utracił zakorzenienie, a Bitwa nad jeziorem Smęt obnaża historyczne mistyfikacje.
Dramaty Zawistowskiego, w ten czy inny sposób odsyłające do historii, przedstawiają tyleż fakty, co niedokonania, niespełnienia, przemilczenia i uzurpacje, dając zarazem wgląd w różne ?metodologie pamięci zapominania, odpominania, zmyślania, konfabulacji. Autor metodycznie odsłania mechanizm wypierania bądź przykrywania tego, co realne, przez to, co wyobrażone; przenosi uwagę ze zbiorowego imaginarium na plan doświadczenia, i to silnie spersonalizowanego. Ukazuje, jak historia wżera się w egzystencję.

Ale proszę nas zrozumieć? wojna trwa od tak dawna, że nie potrafimy już żyć inaczej. Przystosowaliśmy się, przeszliśmy mutację, jak szczep bakterii. Tu już nigdy nie będzie pokoju, bo nikt go nie chce.
(Witajcie w roku 2002)

Zbigniew Majchrowski


Zbigniew Majchrowski literaturoznawca i teatrolog, profesor w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Autor książek: Poezja jak otwarta rana. Czytając Różewicza (1993), Gombrowicz i cień Wieszcza oraz inne eseje o dramacie i teatrze (1995), Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza (1998), Różewicz (2002), Mickiewicz i wiek dwudziesty (2006), Krypta Gustawa (2020). Redagował z Marią Janion tom Odmieńcy (1982) z cyklu Transgresje. Opracował zbiór teatraliów Andrzeja Kijowskiego Rytuały oglądania (2005) oraz wybór sztuk teatralnych Ireneusza Iredyńskiego Kreacja. Dramaty (2014) w serii Dramat polski. Reaktywacja. Współautor i współredaktor wielu prac zbiorowych, m. in. Balsam i trucizna. 13 tekstów o Mickiewiczu (1993), Od Shakespearea do Szekspira (1993), Świat według Themersonów (1994), Mickiewicz. Sen i widzenie (2001), Dramat polski. Interpretacje (2001), Księga Janion (2007), Wojna i postpamięć (2011), Re: Iredyński (2019). Jego artykuły były tłumaczone na angielski, niemiecki, włoski i litewski.

Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich
12 egz.
chat Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.